Project Description

VRIENDEN VAN AALSMEERLOKAAL: DUTCH FLOWER GROUP

Aalsmeer, 28-05-2021 – Tekst: Romy Veul

Ondernemer in de spotlights: Dutch Flower Group

‘Making life colourful’ luidt niet voor niets de missie van Dutch Flower Group (DFG). Dagelijks geeft het bedrijf kleur aan het leven van veel mensen. Als familie van ruim 30 gespecialiseerde handelsbedrijven is Dutch Flower Group een begrip in de sierteeltsector. Wekelijks vinden via de klanten van DFG-bedrijven meer dan 75 miljoen stelen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten wereldwijd hun weg naar de consument. Wat is er uniek aan DFG? En wat vinden zij belangrijk aan lokaal zakendoen? Wij spraken met Jan van Dam, CEO bij Dutch Flower Group.

 

Wat voor bedrijf is Dutch Flower Group?

“Dutch Flower Group (DFG) is een uniek familiebedrijf, gespecialiseerd in de internationale handel van bloemen en planten. DFG is in 1999 ontstaan uit een fusie tussen OZ Group uit Aalsmeer en de Van Duijn Groep uit het Westland. Inmiddels tellen we als familie meer dan 30 gespecialiseerde handelsbedrijven. Wij zijn er trots op dat wij met onze producten elke dag miljoenen mensen op bijzondere momenten bij elkaar brengen.”

 

Wat is kenmerkend voor Dutch Flower Group?

“Met onze handelsbedrijven leveren we een groot assortiment verse snijbloemen, gemengde boeketten, exoten, kamer- en tuinplanten en decoratief groen aan internationale klanten. In Aalsmeer zijn onze bedrijven Coloríginz, e-Flora, Holex, OZ-Hami, OZ Planten en The Floral Connection gevestigd. Onze klanten variëren van de importerende groothandel (die aan bloemisten levert) en de grootschalige retail (supermarktketens, bouwmarkten en tuincentra) tot online/e-tailers.

Net als in een echte familie hebben de individuele bedrijven binnen Dutch Flower Group ieder hun eigen karakter en cultuur om hún klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Die eigen identiteit koesteren we.”

Wat draagt Dutch Flower Group bij aan de gemeente Aalsmeer?

“Dutch Flower Group en haar bedrijven zijn gevestigd en actief in het hart van de regio Aalsmeer en veel van onze medewerkers komen uit de regio Aalsmeer. We creëren dus werkgelegenheid in deze omgeving. Daarnaast zijn veel van onze partners, zoals kwekers en toeleveranciers, actief in de regio. Ook ondersteunen wij lokale initiatieven en (sport)verenigingen en zijn we bijvoorbeeld founding father van belevenisattractie FloriWorld. Zo dragen we ons steentje bij om de sierteeltsector vanuit Aalsmeer op de kaart te blijven zetten.

Verder vinden we het belangrijk om waar mogelijk een lokale keuze te maken voor de bedrijven waarmee we samenwerken. Zo kunnen we lokale bedrijven versterken en de verbinding zoeken om samen de wereld kleurrijker en groener te maken. We gaan bij voorkeur langdurige relaties aan met onze preferred partners: kwekers, toeleveranciers en uiteraard onze klanten.”

Hoe zetten jullie je in voor duurzaamheid?

“Duurzaamheid is vanaf onze oprichting een van onze belangrijkste kernwaarden. Met IMPACT25, onze duurzaamheidsstrategie naar 2025, willen we met al onze activiteiten een positieve impact hebben op milieu- en sociaal gebied. Zo kunnen we onze bedrijven en ketens nog duurzamer te maken. Denk hierbij aan Fairtrade bloemen van onze kwekers uit Afrika, het vervoer en de verwerking van onze producten van kweker tot klant verduurzamen (door alternatieve transport- en opslagmethoden) en slim omgaan met het gebruik van verpakkingsmaterialen, water en CO2.

Ook onze eigen stichting, de Dutch Flower Foundation draagt hieraan bij door projecten te steunen die de leefsituatie en het welzijn bevorderen van hulpbehoevende mensen, en in het bijzonder kinderen. Lokaal en in landen waar onze bedrijven actief zijn.

Omdat we een duurzamere wereld alleen met elkaar kunnen bereiken, zijn wij verder oprichter, initiatiefnemer en actief deelnemer van verschillende collectieve initiatieven binnen de sierteeltsector. Een voorbeeld van een lokaal initiatief is de ‘Honey Highway’: in de bermen langs het RFH-Zuid-terrein in De Kwakel/Aalsmeer bevindt zich op ons initiatief nu een paradijs van wilde bloemen voor zo’n 150.000 bijen. Het doel is om wilde bijen en de oorspronkelijke Nederlandse honingbij te behouden. Bijen zijn namelijk belangrijk voor onze voedselketen; zij zorgen voor de bestuiving van groentes en fruit.

Wat is voor jullie de meerwaarde van Aalsmeer Lokaal?

“De meerwaarde is voor ons onder andere lokale zichtbaarheid voor DFG en haar bedrijven. Daarnaast vinden wij het belangrijk om een platform als Aalsmeer Lokaal te ondersteunen om zo de onderlinge samenwerking tussen bedrijven in Aalsmeer te stimuleren.”

Wil je meer weten over Dutch Flower Group of over een van de DFG-bedrijven? Neem dan een kijkje op onze website.